Šifra j2
Nápověda:
Šifra pracuje s různými druhy dopravních značek, se kterými se běžně setkáváme na českých silnících, a to s výjimkou jedné značky, která vznikla pro potřeby samotné šifry. V řádcích postupně můžeme identifikovat různé výstražné, zákazové a příkazové značky a také značky upravující přednost. A právě značky upravující přednost, které nám na silnicích dávají jasný signál, kdy dát přednost v jízdě nebo úplně zastavit, nás navigují i v prvním kroku luštění šifry. Značka Stůj, dej přednost v jízdě! dělí šifru na 5 výrazných částí a celý řetězec také ukončuje. Drobnější dělení šifry pak obstarává značka Dej přednost v jízdě!, která dělí šifru na segmenty o délce 1 až 4.
Dělení na úseky po jednom až čtyř elementech a slovíčko “STOP” nás může navést na aplikaci morseovky. Kruhové značky interpretujeme jako tečky, trojúhelníkové značky pak jako čárky. Přepíšeme-li si sekvenci do morseovky, dostáváme sdělení “KRESLI MODRYMI CTYRI HLAVNÍ SMERY”.
V druhém kroku šifry tedy již využijeme i směrových příkazových šipek, a to pouze těch mířících doleva, nahoru, doprava a dolů - tedy do čtyř “hlavních směrů”. Kreslení pak můžeme interpretovat např. jako tahy ve čtvercové síti. Postupným zakreslením směrů od začátku do konce vyjde z šifry graficky heslo PASTA.
Dělení na úseky po jednom až čtyř elementech a slovíčko “STOP” nás může navést na aplikaci morseovky. Kruhové značky interpretujeme jako tečky, trojúhelníkové značky pak jako čárky. Přepíšeme-li si sekvenci do morseovky, dostáváme sdělení “KRESLI MODRYMI CTYRI HLAVNÍ SMERY”.
V druhém kroku šifry tedy již využijeme i směrových příkazových šipek, a to pouze těch mířících doleva, nahoru, doprava a dolů - tedy do čtyř “hlavních směrů”. Kreslení pak můžeme interpretovat např. jako tahy ve čtvercové síti. Postupným zakreslením směrů od začátku do konce vyjde z šifry graficky heslo PASTA.